Coco Chanel, a NŐ megteremtője / Coco Chanel, creator of WOMAN

Ha a divattörténet legmeghatározóbb személyiségét kellene megneveznem, nem kérdés, hogy Coco Chanel jutna elsőként az eszembe. Ő volt az, aki szembe mert menni a megszokott klisékkel, és mivel nem illett be a korszak nőideáljába, megalkotott egy újat - a sajátját. Titokzatossága, öntörvényűsége és ellentmondást nem tűrő kitartása a legnagyobbak közé repítette. Forradalmárként utat tört azoknak, akik nem szeretnének beállni a sorba. Lássuk, hogyan lett a félárva Gabrielle-ből a divatvilág nagyasszonya: az utánozhatatlan Mademoiselle Chanel!

Árvaház, revü, kalapok

A kis Gabrielle Bonheur Chanel alig múlt 12 éves, mikor édesanyja halála után vándorkereskedő apja kolostorba vitte. A zárdában tanult meg kötni, kenderből szövetet készíteni, szalmakalapot fonni.  A nyári szünetekben pedig nagynénje mutatta meg neki, hogy mekkora hatásuk van a kiegészítőknek és hogyan lehet egy darabot “semmiségekkel” - egy gallérral, rózsával vagy szalaggal - teljesen átalakítani. Az iskola elvégzése után mégis úgy döntött, revüénekesnő szeretne lenni.

Egyik fellépésén Étienne Balsan, a híres sztárzsoké szemet vetett rá, így - az éneklésben nem túl kiemelkedő - Coco hamarosan már kitartott nőként tengette mindennapjait. Románcuk hamar véget ér, Chanel visszaköltözött Párizsba, ahol az üzletember, Boy Capel segítségével megnyitotta első kalapboltját. Ő volt Coco legnagyobb szerelme, a nagybetűs Férfi, akinek senki sem érhetett a nyomába. A happy end mégsem következett be: a férfi autóbalesetet szenvedett.

Coco, az új nőideál

Chanel hamar felismerte, hogy átlagos külseje miatt környezetéből csakis stílusával tud kitűnni. Nőtársaival ellentétben nem volt hajlandó a Marie Antoinette-et idéző gyöngyöktől és drágakövektől roskadozó historizáló divatot követni, hanem mindent a kényelemnek és a praktikumnak rendelt alá. Úgy vélte, hogy megjelenésünk egy üzenet, ezzel felébresztette a nők önazonosságra való törekvését. 

Titka abban rejlett, hogy nem akart senkire sem hasonlítani. Fiús természetességével és makacs eleganciájával mégis mindenkit meghódított. Ikonikussá vált ennek megfelelő “androgün” testtartása: szoknyája zsebébe tett kezével egyszerre volt nőies és férfias, gyenge és kemény. Napbarnított bőre, természetesen dús, göndör rövid frizurája a függetlenség jelképe lett. Neki egyáltalán nem az volt a célja, hogy vágyat keltsen a férfiakban! És a sors fintora, hogy pont ezzel vívta ki imádatukat...

A modern nő ruhatára

Coco Chanel mindent újrateremtett. Megszabadította a nőket a fűzőtől és engedte, hogy a férfiak ruhatárából öltözködjenek. Demokratizálta a divatot: olcsó alapanyagokból dolgozott, így a divatos öltözködés mindenki számára elérhetővé vált. 
Ő nem csak ruhákat kínált. Komplett megjelenésben gondolkozott, nagy hangsúlyt fektetve a kiegészítőkre: vevőinek cipőkkel, táskákkal és ékszerekkel is kedveskedett. Ruháit pazar egyszerűség jellemezte - inkább az érdekes részletekre helyezte a hangsúlyt, mint a drámaiságra.

Amerre járt, mindenhonnan inspirációt merített: lemásolta és átültette a részleteket. A tengerparti matrózok bő nadrágja és csíkos felsője, az angol arisztokrácia vadászathoz használt tweed Norfolk zakója, a katonatiszt ápolónők jóval boka fölött véget érő szoknyái mind-mind beépültek a Chanel divatház stílusjegyei közé. 
Ámulattal nézte a bizánci gyöngyöket és drágaköveket, és a korszak Egyiptom-mániája mellett sem tudott szó nélkül elmenni. Majd a gépi hímzés innovációjával és az orosz mintakultúra pazarságával nyűgözte le közönségét.

7 dolog, amellyel Coco örökre megváltoztatta a divatot

1. Az 1926-ban bemutatott egyszerű szabású, kényelmes kis fekete ruha.
2. Két részes tweed kardigánkosztüm.
3. Csíkos matrózfelső bő matróznadrággal és kardigánnal.
4. Finom hímzésekkel és féldrágakövekkel díszített I-vonalú ingruha.
5. Kétszínű, lapos sarkú balerinacipő, melyben a láb kisebbnek hat.
6. Az igazihoz megtévesztésig hasonlító gyöngy nyakláncok, művészien megmunkált bizsuk, strasszcsatok.
7. A 2.55-ös steppelt, textilből vagy bőrből készült láncos válltáska.

Társasági élet

„Nem olyan nőt akarok, aki gyermekeket ad nekem. Olyat akarok, aki álmokat.” Nietzsche
Gabrielle a szerelemnél többre értékelte a gyümölcsöző kapcsolatokat, élénk társasági életet élt. Öntörvényű életét botrányos szerelmek tarkították, gyakran a hölgyek is lenyűgözték. A férfiakat a sportokhoz való fiús hozzáállásával döntötte le a lábukról: megtanult lovagolni, horgászni és vadászni. Prédái közt szerepelt Dmitrij Pavlovics Romanov orosz nagyherceg és Westminster hercege is. Hatással volt az emberekre, rajongói között volt Greta Garbo, Marlene Dietrich, Romy Schneider és a windsori hercegnéMagánéleti szárnyalásait újabb tragédia törte meg: egy abortusz következtében meddővé vált - ezután még inkább a munkába menekült.

Briliáns üzletasszony

Kislányként lenyűgözte a pénz és a rang, ezért elhatározta, hogy mindenáron megszerzi azt, ami neki jár. A kitartott szerep nem sokáig elégítette ki, ő maga akarta megteremteni az anyagi jólétét. Tudta, hogy csakis üzleti alapon kötött barátságai juttathatják be oda, ahova varrónőként esélye sem lett volna bekerülni: az arisztokraták világábaHatalmas vagyona adta meg végül neki a vágyott szabadságot. Úgy vásárolt Rolls Royce-t, mint más egy pár cipőt.
Figyelte a konkurenciát, túl merevnek tartotta a Diort, Patou-t és Vionette-et, a tervezők közül egyedül Cristobal Balenciagat kedvelte. Látta, hogy nagy riválisa, Paul Poiret rengeteget keres illatával, így piacra dobta 1921-ben a világ első “mesterséges” parfümjét, a No.5-ot. Az 5-ös amúgy Coco szerencseszáma volt.

Munkamániája nem ismert határokat: éjszakákba nyúlóan dolgozott, és ha valamit a fejébe vett, azt rendre végig is vitte. Egy-egy bemutató előtt - alkalmazottait teljesen kiborítva -, az utolsó pillanatokban alkotta meg legtökéletesebb kreációitWinston Churchill szerint “Arra született, hogy uralkodjon, akár egy férfin, akár egy birodalmon.” A második világháború kirobbanásakor bezárta a varrodát, de parfüm- és kiegészítőüzletét továbbvitte. 1954-ben újra megnyitott, és a dolgozó nő egyenruhája innentől kezdve a Chanel kosztüm lett. Az utolsó pillanatig aktív volt, 1971-ben egy bemutatóra készülve érte a halál.

Érdekességek, amiket eddig nem tudtál Coco Chanelről

Kedvenc virága a bazsarózsa volt.  
Körmeit csak a lábán lakkozta ki, a kezén nagyon ritkán - mondván, a lábaknak nagyobb szükségük van a törődésre. 
- Minden nap tökéletes kinézettel lépett ki az ajtón - ezt azzal indokolta, hogy nem tudja, mikor jön el a pillanat, amikor a sors élete férfijával összesodorja.  
- Tisztaságmániás volt: minden mosakodás után fertőtlenítette a kezét.  
- 35 éven át élt a Ritz Hotelben, imádta az érzést, mintha folyton utazna.  
- Szenvedélye az olvasás volt, könyvtárában kéziratok, dedikált példányok tömkelege foglalt helyet.  
- Ruhaterveit sosem rajzolta le, hanem egy fehér szalagon folyton a nyakában lógó ollójával vagdosva, magán a manökenen alkotta meg a kreációkat.  
- Munka közben mindig cigaretta volt a szájában, Camelt vagy Kentet szívott.  
- A legendás tweed kosztüm kabátkájának és szoknyájának aljába súlyt varrt, hogy egyenes tartása legyen.  
- Kedvenc színe a fekete volt, melyet előszeretettel hordott.  
- Az oroszlán jegyében született, kedvenc szobrát az asztalán tartotta, síremlékén is öt oroszlán védelmezi.

Képek forrása: Pinterest
A cikk a SHE.HU-n jelent meg.

CONVERSATION

0 comments:

Megjegyzés küldése